Als je de bedrijfsladder wil beklimmen, moet je een grens stellen aan je gevoelens voor collega’s.
Experts zeggen dat te veel empathie zakelijk succes in de weg staat. Er zijn vele voorbeelden van beslissingen die leidinggevenden hebben gemaakt die goed waren voor het bedrijf, maar mogelijk niet voor hun medewerkers of vrienden.
Zoals Alyson Shontell van Business Insider berichtte heeft Mark Zuckerberg “zijn voormalige vriend Eduardo Saverin verjaagd bij Facebook, nadat hij zijn zakelijke idee had gejat van de Winklevoss-tweeling.” En Steve Jobs had volgens zijn biograaf zowel een “goede” als een “slechte” kant. Zo heeft hij eens tijdens een vergadering alle aanwezigen overladen met krachttermen.
Een kennis van voormalig Uber-topman Travis Kalanick zei zelfs tegen Shontell dat Uber nooit zover gekomen zou zijn als Kalanick niet zo’n eikel was geweest.
En volgens het boek van Ashlee Vance uit 2015 “Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future” gaf ondernemer Musk zijn assistente twee weken vrij toen ze vroeg om loonsverhoging om te kijken of ze echt zo cruciaal was voor zijn succes. Toen ze terugkwam zou Musk haar hebben gezegd dat hij haar niet meer nodig had. Volgens Musk klopt dat verhaal niet helemaal en kreeg de assistente een ruime ontslagvergoeding en ging ze elders aan het werk.
Hoe dan ook, de rode draad van al deze anekdotes is duidelijk: business first.
Te veel inlevingsvermogen staat zakelijke beslissing in de weg
Psychologen Robin Stern en Diane Divecha schrijven in Psychology Today dat overdreven empathische mensen "mogelijk minder in staat zijn om beslissingen te nemen die in hun eigen belang zijn."
De psychologen zeggen ook dat emoties — en te veel empathie tonen — je beoordelingsvermogen op kantoor negatief kunnen beïnvloeden. CNBC bericht dat dat vooral komt omdat mensen overdreven bezorgd zijn en hun team willen beschermen.
Een psychiater zei tegen CNBC dat mensen met een meer psychopatische aanleg het vaak goed doen op hun werk: "Gebrek aan empathie helpt je vaker wel dan niet, in een omgeving waar je beslissingen moet nemen die negatief uit kunnen pakken voor andere mensen."
Leiders en psychopaten
Het is zelfs zo zakelijke leiders vier keer zo vaak psychopaten zijn dan gemiddeld, berichtte Business Insider eerder. Experts stellen dat ongeveer 1 procent van de bevolking psychopatisch gedrag vertoont.
Toch hoef je niet een psychopaat te zijn om te voorkomen dat je verkeerde zakelijke beslissingen neemt, omdat je te gevoelig bent.
Uiteindelijk is het gedrag van veel succesvolle leiders terug te voeren op zelfbescherming. Ze houden niet vast aan mensen die ze niet langer nodig hebben en ze belonen onbevredigende prestaties niet.
Psychologen Stern en Divecha schrijven het vriendelijk op in hun artikel in Psychology Today: "De kunst van de empathie bestaat uit het aandacht geven aan de behoeften van anderen, zonder je eigen behoeften tekort te doen."